De Boston kunstroof
De jaren 1990: het decennium van electronische muziek, vreemde
kapsels en... één van de grootste kunstroven in Amerika. In de nacht van
18 maart 1990, net na Saint Patrick’s day, leek het Isabella Stewart
Gardner Museum, ofwel Fenway Court, er rustig bij te liggen. De twee
slecht getrainde studentenbewakers die de nachtdienst hadden, konden
niet voorzien wat ging gebeuren. Twee als politieagent vermomde dieven
braken het museum binnen en gingen recht op hun doel af. Ze sneden een
aantal onbetaalbare werken uit hun lijsten en verdwenen terug in de
nacht. Onder die werken bevonden zich drie Rembrandts, Het concert van
Johannes Vermeer, een paar schetsen van Degas en een werk van Govaert
Flinck. Het grootste collectiestuk, De roof van Europa door Titiaan,
namen ze niet mee.
De werken zijn nooit meer teruggevonden, ook de reden ertoe is niet bekend en er werd geen losgeld gevraagd zoals bij De Rechtvaardige Rechters van Het Lam Gods. Isabella Stewart Gardner had haar collectie aangelegd na een erfenis van haar vader en zette in haar testament dat niets in die collectie gewijzigd mocht worden. Dat is nog steeds te zien doordat ook vandaag nog de lege lijsten van de gestolen werken de museummuren sieren.
(Verschenen in De Ark van Jean-Marc onder de rubriek Terugbladeren op 15 maart 2015)
De werken zijn nooit meer teruggevonden, ook de reden ertoe is niet bekend en er werd geen losgeld gevraagd zoals bij De Rechtvaardige Rechters van Het Lam Gods. Isabella Stewart Gardner had haar collectie aangelegd na een erfenis van haar vader en zette in haar testament dat niets in die collectie gewijzigd mocht worden. Dat is nog steeds te zien doordat ook vandaag nog de lege lijsten van de gestolen werken de museummuren sieren.
(Verschenen in De Ark van Jean-Marc onder de rubriek Terugbladeren op 15 maart 2015)
Reacties
Een reactie posten
Heb je een reactie of feedback, doe het dan op een beschaafde manier.